Nistor: Experimentam pe elevi schimbari care se dovedesc de multe ori gresit proiectate

P1120777

Deputatul UNPR de Braila Marioara Nistor apreciaza ca Ministerul Educatiei lucreaza in prea mare graba la modificarea planurilor cadru pentru invatamantul gimnazial, iar efectele acestui mod de lucru pot fi unele extrem de bulversante pentru elevi. Marioara Nistor considera ca ar fi fost corect ca parintii sa fie mult mai implicati in dezbaterile pe aceasta tema, iar modificarile ar trebui discutate cel putin un an, astfel incat toate partile implicate sa-si poata spune parerea, argumentat: “La inceputul lui 2016, Ministerul Educatiei a propus spre dezbatere trei planuri cadru pentru orele de gimnaziu. Dezbaterile au avut loc in cadrul unor intalniri cu sindicatele, ONG-urile din domeniu si cadrele didactice. De asemenea, cadrele didactice au fost consultate online.
Din pacate, propunerile facute reduc numarul orelor de istorie, geografie si limba romana si elimina limba latina. Disciplina Limba si literatura romana pierde, fata de situatia prezenta, o ora la clasa a cincea, in toate cele trei variante. Materia Limba Latina dispare (in prezent studiata la clasa a VIII-a) si apar discipline noi, care inlocuiesc Cultura civica: Educatie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educatie interculturala (clasa a VI-a), Educatie pentru cetatenie democratica (clasa a VII-a) si Educatie economica (clasa a VIII-a). Geografia si Istoria pierd o ora pe saptamana la clasele a V-a, a VI-a si a VII-a.
Personal, consider ca educatia a fost domeniul in care s-au petrecut cele mai multe schimbari si reforme majore. De multe ori s-a ajuns la situatia in care prin schimbari succesive s-a revenit la o formula similara cu aceea initiala. Practic, se ajunge sa se experimenteze pe generatii succesive de elevi schimbari care se dovedesc de multe ori gresit proiectate si care au simpla menire de a induce doar nesiguranta.
Sunt parinte si va spun din proprie experienta ca aceste schimbari repetate nu fac decat sa bulverseze un copil. Din acest punct de vedere, nu vad de ce atata graba in modificarea planurilor cadru pentru invatamantul gimnazial. Corect ar fi fost ca parintii sa fie mult mai implicati in procesul de dezbatere. De asemenea, aceste schimbari ar trebui discutate cel putin un an, nu fiecare ministru al educatiei care vine sa faca schimbari.
Cred ca eliminarea limbii latine din programa pentru gimnaziu ar fi o mare eroare, precum si reducerea numarului de ore de istorie. Practic, taiem legatura unor generatii de tineri cu trecutul, iar in cazul latinei eliminam una din materiile esentiale pentru intelegerea istoriei, limbii romane si a culturii romanesti.
Cred ca ar trebui ca educatia sa fie macar singurul domeniu in care sa gandim pe termen lung si sa lasam cel putin 2 cicluri scolare cu aceeasi structura, aceleeasi manuale si strategie”.