“FENOMENUL BRAILA” = „SMECHERIA PRIN CARE POTI MARI ARTIFICIAL PROMOVABILITATEA LA EVALUAREA NATIONALA”

Dupa ce ani la rand Braila s-a aflat in topul national al rezultatelor la Evaluarea Nationala si Bacalaureat si judetul nostru s-a mandrit cu promovabilitatea obtinuta la aceste examene, mai nou, s-a intors roata: presa centrala vorbeste despre “Fenomenul Braila” ca despre “smecheria prin care unele scoli obtin medii foarte mari la Evaluarea Nationala”.

Mai concret,  asa-numitul „Fenomen Braila” se refera la faptul ca in scopul de a obtine medii cat mai mari la Evaluarea Nationala, profesorii din anumite scoli din Romania impiedica elevii slabi sa se inscrie la examen. Altfel spus, profesorii fac in asa fel, incat elevii slabi sa nu participe la examen si astfel, procentul de promovabilitate creste simtitor.

De ce a fost numit „Fenomenul Braila”? Pentru ca potrivit Human Catalyst, „cel mai reprezentativ exemplu in acest sens este ilustrat in cazul unitatilor de invatamant din judetul Braila. Desi in 2016-2017 nota medie la Evaluarea Nationala a fost a doua cea mai mare din tara (7,29), dupa Municipiul Bucuresti (7,35), ponderea elevilor din clasa a 8-a care nu au sustinut evaluarea nationala a fost cea mai crescuta din Romania (36,5%), mai mult cu 3 procente fata de anul scolar anterior. Aceasta situatie rezulta in urma unei practici la nivel de scoala, prin care elevilor considerati slabi li se interzice inscrierea la Evaluarea Nationala, pentru a nu «trage in jos» media pe scoala”.

Asociatia neguvernamentala Human Catalyst a realizat o cercetare care a evidentiat dimensiunea fenomenului la nivel national si a transmis o scrisoare deschisa catre Guvern si catre Comisiile pentru invatamant din Senat si Camera Deputatilor, carora le cere adoptarea urgenta a unor masuri legale prin care sa opreasca „Fenomenul Braila”, considerat ca fiind „un grav tip de excluziune practicat in scolile din Romania”.

„Conform marturiilor existente, aceasta situatie rezulta in urma unei practici abuzive la nivel de sistem educational, prin care elevilor considerati slabi le este interzisa inscrierea la Evaluarea Nationala pentru a nu «trage in jos» media pe scoala/judet. In practica, am intalnit astfel de cazuri in toata tara, cu preponderenta in comunitati sarace, marginalizate si/sau cu procent mare de romi. Important de precizat ca «fenomenul Braila» este practicat si la nivel de liceu, in cazul examenului de Bacalaureat”, se mai arata in presa centrala.

Precizam ca profesorul Viorel Botea, presedintele PMP Braila, acuza inca din iulie 2014 ”siretlicul” despre care vorbeste acum Human Catalyst; el atragea atentia in cadrul unor conferinte de presa asupra practicilor incorecte prin care se obtineau acele rezultate foarte bune la examenele amintite.

„Nu sunt de acord ca foarte multi elevi sa nu participe, sa nu intre in examenul de Evaluare Nationala sau Bacalaureat, de dragul unor rezultate ale judetului – remarcabile, de altfel. Ideea  pe care se merge este urmatoarea: toti elevii care pot sa ia examenul de Bacalaureat intra in examen; ceilalti, care nu pot sa ia, raman corigenti si nu vor intra in examenul de Bacalaureat din prima sesiune. Este un fel de strategie, dar cu aceasta strategie facem doua tipuri de elite: elita pozitiva, cei de 10 si elita negativa, cei care nu intra in Bac”, declara la acea vreme profesorul Botea.