V. BOTEA, DESPRE “FENOMENUL BRAILA”: EXISTA O SCOALA UNDE DOAR UN ELEV A PARTICIPAT LA EVALUAREA NATIONALA – PROCENT 100% DE PROMOVABILITATE

Presedintele PMP Braila, profesorul Viorel Botea, confirma din nou folosirea unor „smecherii” – denuntate recent si de asociatia Human Catalyst -, prin care in ultimii ani, unele scoli au obtinut rezultate foarte bune la examenele nationale – practici care acum sunt numite in presa centrala “Fenomenul Braila”.

Botea a vorbit inca din anul 2014 despre folosirea in scolile din judetul Braila a acestor “strategii” incorecte, prin care elevii slabi erau impiedicati prin diverse mjloace sa se inscrie Evaluarea Nationala sau Bacalaureat, in acest fel, marindu-se artificial promovabilitatea la examenele amintite.

Acum, asociatia Human Catalyst, care a facut o cercetare la nivel national,  vorbeste despre acelasi lucru si sustine ca Braila este un exemplu pentru acest gen de “smecherii”, cu precizarea ca este vorba despre un fenomen care se manifesta si in alte judete.

In uma acestor dezvaluiri, profesorul Botea revine cu cateva consideratii asupra subiectului. El a postat pe o retea de socializare cateva comentarii, sub titlul: “INVATAMANTUL BRAILEAN, INTRE STATISTICI SI REALITATE”: “In ultimii ani, o parte a presei a prezentat informatii pe care le-am oferit opiniei publice referitoare la desfasurarea examenelor nationale la Braila.
Rezultatele la examenele nationale au propulsat judetul Braila si in ultimii ani in fruntea listei la nivel national. De fiecare data, insa, am atras atentia ca aceste rezultate s-au obtinut printr-o participare redusa a elevilor de clasa a VIII-a la Evaluarea Nationala; dar totul, degeaba. Tot mai multi copii, care au ramas corigenti sau au absolvit clasa a VIII-a, nu au participat la examenul de Evaluarea Nationala in acel an scolar.
Din nefericire, absolventii clasei a VIII-a neinscrisi la Evaluarea Nationala din motivele de mai sus, dar si din cauze de repetentie sau exmatriculare, au dus la un abandon scolar urias la Braila, care in momentul de fata reprezinta, insumat, un an intreg de studiu care nu mai este prezent pe bancile scolii, numar care reprezinta peste 12% din numarul total al elevilor scolarizati.
Toate acestea s-au intamplat din dorinta mai marilor aflati la conducerea invatamantului brailean, care au dorit sa obtina rezultate comparabile cu cele din anii anteriori.
In ultimii 3 ani, in judetul Braila nu s-au realizat aproape 30 de clase a IX-a, din cauza managementului educational dezastruos de la nivelul I.S.J. (Inspectoratului Scolar Judetean – n.r.) Braila, pus in practica de multi directori de institutii scolare.

Sunt unitati scolare in mediul rural la care, spre exemplu, din cei 26 elevi absolventi ai clasei a VIII-a, doar 4 elevi au participat la Evaluarea Nationala, examen pe care l-au promovat, rezultand procentul de 100% promovabilitate al unitatii. Ceilalti 22 de copii nu s-au mai prezentat la nici o forma de invatamant, deci abandon scolar. Mai mult, exista o scoala in municipiul Braila, unde doar 1 elev a participat la Evaluarea Nationala si a promovat, deci procent 100% de promovabilitate pentru unitatea respectiva si statistica judetului Braila.
Problemele elevilor de etnie rroma au fost tratate superficial, fapt care a dus la un abandon scolar foarte ridicat la Braila.
Interesul strict personal al conducerii I.S.J. Braila a primat in detrimentul si nu in favoarea elevului.

I.S.J. Braila a desfiintat Centrul de Excelenta din anul 2013. Centrul de Excelenta a activat in perioada 2010-2012 si in mediul rural pentru elevii claselor a VII-a si a VIII-a, cu tinta precisa de a ridica nivelul pregatirii elevilor la Evaluarea Nationala. Desi numarul elevilor absolventi ai clasei a VIII-a era mult mai mare in 2012, cei care nu au participat la Evaluarea Nationala a fost foarte mic, in comparatie cu sutele de elevi din anul 2017, care nu au intrat in Evaluarea Nationala”.