TUDOSE: DACA NU SE VOR PLATI LUCRARILE LA PODUL PESTE DUNARE, PENALITATILE DIN CONTRACT SUNT IMPORTANTE. SUNT CONCERNE MARI, VOR DA IN JUDECATA STATUL ROMAN IN SECUNDA DOI

“Exista riscul ca planeta Jupiter sa se prabuseasca pe Terra si sa ne ia dracu pe toti” – este comentariul ironic facut de deputatul Mihai Tudose (Pro Romania), in legatura cu declaratiile unor politicieni din opozitie care spun ca desi a inceput constructia podului peste Dunare de la Braila, exista un mare risc ca acest proiect sa nu fie finalizat.

Tudose – care candideaza la alegerile europarlamentare din 26 mai – a declarat ca odata semnat contractul si incepute lucrarile, este greu de crezut ca nu se vor aloca banii necesari, fiindca firmele constructoare vor declansa o actiune in instanta imediat si vor cere despagubiri semnificative: “500 de milioane de euro (valoarea aproximativa a investiei pentru pod – n.r.) exista, nu este o suma imensa pentru Romania. Problema este urmatoarea: este garantata plata acestui obiectiv de catre stat, din bugetul national, dar ar fi mai bine sa se intample aceste deconturi din bugetul UE.

Exista riscul ca pe o incompetenta foarte grava a Guvernului – dar nu iesita din comun, la ce vedem acum -, intr-adevar, sa se blocheze pe undeva; sa nu mai dea autorizatie, sa nu mai dea aprobare, sa nu mai faca platile. Pe de alta parte, penalitatile din contact, din cate stiu eu, sunt cam duble. Si aici nu se joaca nimeni. Sunt concerne mari, vor da in judecata statul roman in secunda doi”.

In ceea ce o priveste, comisarul european Corina Cretu – care candideaza si ea pe lista Pro Romania la alegerile europarlamentare -, a completat ca acest pod figureaza in Master Planul pe transport cu suma de 540 de milioane euro, deci finantarea ar fi asigurata, de principiu, daca Guvernul va depune proiectul si cererea de finantare la Bruxelles, asa cum tot promite ca o va face. Cretu a explicat ca ar fi fost, totusi, mai bine ca proiectul sa fi fost depus la Bruxelles inainte de a incepe lucrarile: “Riscurile de care va vorbea Mihai sunt acelea ca in mod normal, un proiect intai se aproba, dar probabil nu au autorizatie de mediu, etc; nu poate fi depus la Comisia Europeana daca nu sunt toate documentele gata. Deci s-a semnat contactul de executie inainte ca proiectul sa fie aprobat de CE. Aici exista riscul ca unele portiuni sa nu fie eligibile, dar intreg proiectul sa piarda banii, nu. Ideea este in ce masura va fi depus in timp util, astfel incat sa fie aprobat”.

Amintim ca acest contract pentru constructia podului peste Dunare s-a semnat in ultima zi de mandat a premierului Mihai Tudose.