CONDUCEREA RER: NU SANTAJAM PRIMARIA BRAILA. ACEASTA INSTITUTIE NU POATE SOLICITA OPERATORULUI DE SALUBRITATE NOI OBLIGATII CONTRACTUALE DECAT IN CONDITIILE EXISTENTEI UNEI COMPENSATII CORESPUNZATOARE

Conducerea RER Ecologic Service SRL neaga categoric ca ar incerca vreun gen de santaj asupra  Primariei Braila, asa cum o acuza primarul Marian Dragomir.

RER precizeaza intr-un comunicat de presa ca toate informatiile pe care firma le-a dat publicitatii reprezinta chestiuni ce tin de legislatia in vigoare in domeniul salubritatii si de greutatile pe care le intampina RER in a-si desfasura activitatea pe raza municipiului, ca urmare a faptului ca Primaria nu si-a indeplinit obligatiile legale in raport cu operatorii de salubritate: “Colectarea separata a deseurilor pe fractii de la gospodarii, asociatii de locatari, institutii publice si agenti economici este abia prima etapa intr-un sistem integrat de management al deseurilor care cuprinde dupa colectare:

*sortarea (in statii de sortare de capacitate corespunzatoare cantitatilor reale generate de unitatile administrativ teritoriale);

*balotarea materialelor reciclabile si trimiterea catre procesator;

*procesarea, avand ca rezultat obtinerea de materie prima reciclabila;

*obtinerea unui nou produs finit din material reciclabil sau cu aport din material reciclabil.

Resturile de la sortare, ca si deseu rezidual, se depun in depozitele ecologice.

Atat timp cat sistemul descris mai sus nu include nici macar o statie de sortare functionala, atat RER Ecologic SRL, precum si celelalte companii de colectare din municipiu/judet, nu pot decat sa colecteze deseurile separat si sa faca o sortare minima a acestora, manuala, dupa care sa trimita direct catre reciclatori cantitatea de deseu reciclabil pe care a reusit sa o sorteze rudimentar, in lipsa unor echipamente adecvate.

Un serviciu de salubrizare lipsit de infrastructura tehnico-edilitara specifica nu poate fi eficient si nu poate livra obiectivele de reciclare impuse de legislatia nationala si de cea europeana, a unei cantitati de 42% din totalul deseurilor colectate. Prin urmare, imputarea ratarii acestor obiective, societatilor de salubrizare, este nu doar absurda, dar si abuziva, chiar daca Municipalitatea isi impune deciziile unilaterale de modificare a contractelor pentru serviciile de salubritate prin Hotarari ale Consiliului Local, incercand astfel sa creeze o aparenta de legalitate.

Mai mult decat atat, societatea RER Ecologic Service SRL este o societate privata cu 130 de angajati si care, pentru desfasurarea activitatii curente, angajeaza in fiecare luna costuri fixe si costuri variabile care trebuie acoperite de incasari. RER a investit deja 700.000 lei in echipamente si recipiente de colectare, doar in ultimii 3 ani, desi durata contractului cu Municipiul Braila este incerta si nu poate justifica investitii pe termen lung, cata vreme conform contractului, acesta inceteaza la <<intrarea in functiune a Sistemului de Management Integrat prin atribuirea de catre ADI ECO DUNAREA BRAILA, a contractului de delegare a gestiunii seviciului public de salubrizare la nivelul judetului, in conditiile legii>>.

Dorim sa reamintim autoritatilor locale ca potrivit Legii nr. 51/2006 si Legii nr. 101/2006, tarifele serviciului de salubrizare trebuie sa acopere toate costurile operatorului, plus o cota de profit. De asemenea, modificarea conditiilor de operare reprezinta, in conformitate cu Ordinul ANRSC 109/2007, o cauza de modificare a tarifelor de salubrizare. In concluzie, Primaria Braila nu poate solicita operatorului de serviciu public noi obligatii contractuale decat in conditiile existentei unei compensatii corespunzatoare”.