PSD BRĂILA: EXPERIMENTELE NOCIVE PRACTICATE DE GUVERN ÎN ULTIMELE LUNI ÎN DOMENIUL EDUCAȚIEI AFECTEAZĂ MAJOR ELEVI, PĂRINȚI ȘI PROFESORI. NIMENI NU ȘTIE NIMIC DESPRE NOUL AN ȘCOLAR

Conducerea PSD Brăila consideră că „experimentele nocive” practicate de Guvernul Orban în ultimele luni în domeniul educației, măsurile luate „pe genunchi”, în ultima clipă și incertitudinea legată de ceea ce se va întâmpla în noul an școlar afectează major elevi, părinți și profesori, deopotrivă.

Într-un comunicat dat publicității se arată că „practic, de luni de zile, Guvernul Orban și conducerea Ministerului Educației așteaptă să vadă ce se mai întâmplă în legătură cu numărul cazurilor de coronavirus, iar în funcție de ceea ce se raportează (și nu discutăm aici de credibilitatea datelor prezentate public pe această temă), se hotărăsc pe moment ce și cum să mai facă în privința modului de desfășurare a cursurilor, în privința modului de desfășurare a examenelor, în privința modului în care se va proceda în noul an școlar.

Nimeni nu știe nimic, când este vorba despre noul an școlar. Și nu ne referim la copii, părinți și profesori, ci ne referim la cei de la care se așteaptă soluții, informații, clarificări.

În contextul în care multe de state europene au luat deja măsurile adecvate și au anunțat cum se va proceda în ceea ce privește deschiderea școlilor, Guvernul Orban încă se bâlbâie pe acest subiect.

Sistemul hibrid propus de PNL nu e funcțional și poate compromite sistemul de învățământ românesc – nu o spunem noi, o spune Academia Română: «Generalizarea învățământului on-line poate compromite întregul sistem de educație atât prin consecințe directe asupra calității, cât și prin cerințele legate de asigurarea echitabilă a accesului tuturor elevilor/ profesorilor la infrastructura performantă (platforme, comunicare, tablete, calculatoare, etc.), care, în acest moment, este, din păcate, deficitară».

Din punctul nostru de vedere, pentru ciclurile preșcolar și primar (3-11 ani) școala online nu este o opțiune viabilă. Mai ales la aceste vârste, educația se face printr-o interacțiune directă cu un educator, relația dintre elev și învățător/profesor fiind mult mai mult decât simpla comunicare a unor informații.

Dacă nu este capabil să contureze o strategie coerentă pentru redeschiderea școlilor, Guvernul PNL pare să nu fie capabil nici să se inspire din modul în care au acționat alte ţări europene în privinţa sistemului de învăţământ pe timpul pandemiei. Spre exemplu:

– Danemarca a fost prima țară din Europa care a redeschis școlile, iar orele au fost de cele mai multe ori ținute în aer liber;

– Olanda a redus numărul de elevi din clase, dar nu s-a impus distanțarea fizică între elevii mai mici de 12 ani;

– Finlanda nu a permis întâlnirea cu elevii din alte clase, elevii care s-au întors la școală au stat numai în clasa lor;

– Marea Britanie a anunțat la începutul lunii iulie că școlile vor fi deschise integral din septembrie. Ministerul Educației din Marea Britanie recomandă ca elevii de vârste mici să stea în aceeași clasă, iar elevii mai mari să păstreze distanța unii față de alții. Clasele vor fi igienizate periodic, iar elevii se vor spăla des pe mâini cu apă și săpun;

– Franţa a anunțat din 15 iulie că școlile vor avea flexibilitate în a-și stabili orarul și modul în care organizează cursurile în funcție de clădirile pe care le dețin, astfel încât să respecte regulile sanitare;

– Italia plănuiește ca în septembrie să micșoreze numărul de copii dintr-o clasă, iar lecțiile să fie ținute în aer liber, acolo unde e posibil. Ministrul Educației a solicitat școlilor să țină cursuri și sâmbăta. Școala online ar fi o opțiune doar pentru elevii de liceu;

– În Belgia elevii vor veni toți la școală, iar în condițiile înrăutățirii situației epidemiologice elevii de la școala secundară vor veni 4 zile pe săptămână la școală. Miercurea ar fi ziua de teme.

Premierul Ludovic Orban are datoria să urgenteze luarea unor decizii clare pe această temă, astfel încât atât profesorii, cât și părinții și elevii să știe din timp ce urmează să se întâmple odată cu începerea noului an școlar și să-și facă pregătirile necesare.

Educația nu este un moft, ci trebuie tratată ca o prioritate, cu măsuri bine gândite și acțiuni concrete din partea Guvernului PNL.

Începerea școlii privește viața a milioane de familii de români. Măcar în acest caz, PNL nu trebuie sa lase totul pe ultima clipă, cum a procedat până acum cu toate deciziile privitoare la gestionarea pandemiei!”.