”Comportamentul meu, încotro!?” – o nouă activitate la care au participat elevi și persoane private de libertate, care a avut ca scop prevenirea/ reducerea comportamentelor violente

Ieri, 19 octombrie, la Colegiul Economic ”Ion Ghica” din Brăila a avut loc o activitate derulată în cadrul Campaniei de prevenire a comportamentelor agresive intitulată ”Comportamentul meu, încotro!?”, coordonată de comisar de poliție penitenciară, psiholog Camelia-Ionelia Enache. La acțiune au participat un număr de 12 elevi și 7 persoane private de libertate, care au avut ocazia să-și împărtășească experiențele personale legate de comportamentul violent.

„Violența în școală, în rândul elevilor, indiferent de vârstă, ia amploare sau cel puțin așa se pare, luând în calcul ultimile perioade cu știri din publicațiile brăilene, ce privesc acest fenomen. Violența pornește de la simple controverse pe teme diferite (filme, modă, apariții ale vedetelor la TV, etc) și degenerează, ajungând la forme de violență care depășesc limitele: amenințări, bătăi între colegi, violență asupra cadrelor didactice, chiar și bătăi între părinții elevilor.

Cadrele didactice trag semnale de alarmă în acest sens, dar din păcate nu întotdeauna familia, autoritățile locale și legislația identifică cele mai bune soluții în scopul prevenirii și diminuării acestui fenomen-violența. Cert este că, într-un final, ca urmare a unei dezorganizări bruște la nivelul psihic al persoanei apare agresivitatea, prin utilizarea forței conștient sau inconștient, care provoacă prejudicii morale, fizice și psihice (direct sau indirect) celui agresat. Consecințele acestor tipuri de manifestări comportamentale sunt uneori ignorate, minimizate sau blamate.

Ca urmare a unei colaborări strânse de-a lungul anilor cu Colegiul Economic «Ion Ghica» Brăila, prof. Pompilia Maraloiu, responsabila activității Comisiei privind violența în mediul școlar, împreună cu un grup de cadre didactice preocupate de evoluția psihocomportamentală a unor elevi din școală, au identificat necesitatea derulării unei activități interactive cu privire la fenomenul «violența școlară» cu Centrul de Detenție Brăila-Tichilești, unitate subordonată Administrației Naționale a Penitenciarelor, ce custodiază minori și tineri care au comis diverse tipuri de infracțiuni.

Poate pare ciudat unora faptul că deși suntem într-un mediu instituționalizat și restrictiv, totuși, în cadrul unității de detenție se derulează constant demersuri de intervenție urmare a unor persoane private de libertate care manifestă o conduită opozantă normelor și regulilor instituționale, reacționând agresiv. Strategia de reducere a comportamentelor agresive în mediul penitenciar, ce funcționează la nivel de sistem în echipă multidisciplinară, vizează tocmai acest aspect: identificare, includere, monitorizare, demersuri, diminuare, eradicare”, declară cms. Camelia Enache.

Aceasta mai spune că modalitatea de derulare a activității de ieri, dar și libertatea dialogului dintre adolescenți a avut impactul dorit, „în sensul că pe baza propriului exemplu, de la egal la egal, elevii au putut afla cu câtă ușurință, chiar și de la o injurie, o palmă, poți ajunge în spatele gratiilor, în ciuda vârstei «mici» respectiv  de 14 ani, 15 ani, 17 ani.

Prin implicarea elevilor și a persoanelor private de libertate prezente au fost identificate cauze, modalități de «exprimare» a violenței, tipurile acesteia, dar mai ales consecințele actelor de violență pe termen scurt, dar și lung. Sperăm ca acest tip de activitate să aibă un efect asupra modului de rezolvare a conflictelor în rândul elevilor, ținând cont de faptul că unii dintre aceștia chiar au fost «mișcați» de ceea ce înseamnă privarea de libertate, prin exemplele oferite de adolescenții aflați în executarea unei măsuri educative cu privare de libertate: despărțirea de familie, distanța față de casă, imposibilitatea practicării unor activități dorite, imposibilitatea de a accesa rețele de socializare, etc.

Campania nu se va opri doar la această activitate, ci va continua în luna noiembrie cu vizită în Centrul de detenție, unde elevii vor desfășura alte activități sub coordonarea psihologului, dar și a asistentului social, inspector de poliție penitenciară Mirabela Dima, alături de profesorii coordonatori din cadrul colegiului”.

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns