CONDUCEREA RER: DIN NOIEMBRIE 2015 SI PANA IN DECEMBRIE 2018, PRIMARIA BRAILA A RETINUT ABUZIV 15% DIN PLATA FIECAREI FACTURI DE PRESTATII CONFIRMATE. IN FUNCTIE DE DECIZIA INSTANTELOR JUDECATORESTI, VOM LUA IN CONSIDERARE INCLUSIV INCETAREA ACTIVITATILOR IN MUNICIPIU
Primaria Braila are mari probleme cu operatorii de salubritate care actioneaza pe raza municipiului, iar dupa ce ani la rand, primarul Marian Dragomir a aratat cu degetul catre firmele respective pentru toate problemele din domeniu, mai nou, operatorii fac publice informatii care schimba substantial imaginea de ansamblu. Mai concret, in ultimii trei ani, primarul s-a declarat nemultumit de activitatea prestata de cei 3 operatori de profil (Brai-Cata, RER si Eco), aruncand asupra lor vina pentru starea de salubritate a orasului si pentru faptul ca s-a intarziat mult cu implementarea masurilor de colectare selectiva a deseurilor, iar Municipiul este obligat sa plateasca o taxa de mediu care reprezinta, de fapt, o amenda pentru faptul ca nu se recicleaza mai mult din gunoiul adunat din oras. O amenda care ne costa pe toti si care va duce la majorarea taxei de salubritate din 2020.
Luna trecuta, CLM a votat chiar inceperea procedurilor pentru rezilierea contractului cu Brai-Cata, ca urmare a serviciilor sub orice critica prestate de aceasta firma si a faptului ca periodic, muncitorii intrerupeau activitatea pentru mai multe zile la rand – fiindca nu isi primeau salariile -, iar gunoiul ramanea neridicat.
In acel context, directorul Brai-Cata a acuzat Primaria ca nu si-a indeplinit obligatiile legale in relatia cu operatorii de salubritate, respectiv nu le-a pus la dispozitie infrastructura prevazuta de lege, pentru a realiza colectarea selectiva. De asemenea, acesta a acuzat faptul ca in ultimii cativa ani, Primaria a retinut in mod abuziv bani din contravaloarea serviciilor prestate de firma amintita si a anuntat ca va actiona in instanta Municipalitatea, daca va fi nevoie, pentru a-si apara drepturile.
Astazi, conducerea RER Ecologic Service SRL face acelasi gen de acuzatii, intr-un comunicat dat publicitatii si anunta ca deja exista pe rol mai multe procese cu Primaria Braila, iar in functie de rezultatul acestora, firma ia in calcul varianta de a inceta activitatile pe raza municipiului.
Mai concret, conducerea RER incepe prin a comunica faptul ca incepand cu 1 ianuarie 2020 este necesara modificarea tarifelor de colectare a deseurilor, ca urmare a „cresterii contributiei pentru economia circulara, cresterii salariului minim pe economie si indexarii tarifului de depozitare a deseurilor.
Conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 74/2018, a Legii 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor din ambalaje si a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, de la 1 ianuarie 2020, valoarea costului de mediu denumit <<contributia pentru economia circulara>> va creste de la 30 de lei la 80 de lei/tona de deseuri depozitata. Acest cost, in conformitate cu legislatia aplicabila, se va reflecta in tariful de colectare al deseurilor.
Operatorul de colectare RER Ecologic Service SRL va incasa aceasta taxa de la utilizatorii serviciului printr-o suplimentare de tarif si o va plati mai departe catre operatorul depozitului de deseuri – Tracon – din judetul Braila. Destinatia finala a acestei taxe este fondul pentru mediu gestionat de Administratia Fondului pentru Mediu.
De asemenea, o suplimentare minima de 5% se va aplica tarifului existent si pentru a acoperi cresterea generata de majorarea costurile salariale.
Propunerea de modificare a tarifelor a fost inaintata spre aprobare Consiliului Local al municipiului Braila, cresterea fiind de 58,34 lei/tona fara TVA incepand cu 1 ianuarie 2020 (tarif actual 272,3 Lei/tona, tarif propus fara TVA 330,64 lei/tona); respectiv 19,27 lei/mc fara TVA (tarif actual 89,85 lei/mc, tarif propus 109,12 lei/mc)”.
In continuare, conducerea RER Ecologic Service SRL atrage atentia in mod public – asa cum a facut-o si conducerea Brai-Cata luna trecuta – asupra faptului ca „in municipiul Braila (de altfel, ca in tot judetul Braila) nu au fost luate masuri pentru realizarea unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice unui serviciu de salubrizare performant in scopul atingerii tintelor de reducere a cantitatilor de deseuri supuse depozitarii, in acord cu cerintele legale de mediu.
Incercarea autoritatii publice locale de a transfera aceste obligatii legale in mod abuziv in sarcina operatorilor de salubritate, va genera disfunctionalitati majore in desfasurarea serviciului de salubrizare conducand in mod inevitabil catre colapsul serviciului de salubrizare.
In acest moment, intre municipalitatea Braila si RER Ecologic Service SRL exista inregistrate deja pe rolul instantelor de judecata 4 litigii rezultate din actiunile Municipalitatii de a transfera in sarcina operatorului responsabilitatea neindeplinirii obiectivelor de reducere a cantitatilor de deseuri eliminate prin depozitare.
Incompetenta autoritatii publice locale de a realiza o infrastructura tehnico-edilitara specifica serviciului de salubrizare (adica *statii de producere a compostului; *statii de transfer; *statii de sortare; *incineratoare; *statii de tratare mecano-biologice) face ca azi, serviciul de salubrizare sa se realizeze doar prin: *puncte de colectare separata a deseurilor; *mijloace de colectare si transport separat al deseurilor (operatorul de salubritate, ex. RER , ECO, BRAI-CATA); *depozit de deseuri (operatorul depozitului, ex. TRACON).
Serviciul de salubrizare reprezinta totalitatea infrastructurii mai sus prezentata, iar municipiul Braila dispune doar de minimul infrastructurii, care nu poate realiza decat colectare, transport si depozitare a deseurilor, lipsindu-i tocmai componentele de reducere a cantitatilor de deseuri eliminate prin depozitare. Prin urmare, in lipsa infrastructurii specifice, nici un operator de salubritate nu poate realiza mai mult decat serviciul de colectare si transport al deseurilor catre depozitele de deseuri, fara nici o posibilitate de reducere a acestor cantitati.
Transferarea obligatiilor de mediu din sarcina unitatilor administrativ-teritoriale catre operatorul de salubritate, si anume: 50 lei/tona in cazul neindeplinirii obiectivului de reducere cu 35% pentru anul 2018; 42% pentru 2019; 60% pentru 2020 din cantitatile de deseuri municipale eliminate prin depozitare, plus contributia pentru economia circulara in valoare de 30 lei/tona aferenta anului 2019 si 80 lei/tona aferenta anului 2020, fara posibilitatea operatorului de a-si recupera aceste costuri prin tarif, conduce in mod inevitabil catre falimentul oricarui operator de salubritate.
In plus, Primaria Municipiului Braila, incepand cu luna noiembrie 2015 si pana in decembrie 2018, a retinut societatii RER abuziv 15% din plata fiecarei facturi de prestatii confirmate, respectiv 1.921.987 lei (sume+penalitati).
Din acest motiv, RER ECOLOGIC SERVICE SRL, membru al RER GROUP, este obligata sa ia toate masurile financiare si legale pentru realizarea scopului in care a fost infiintata societatea si continuarii activitatilor economice pe care le desfasoara si, in functie de decizia instantelor judecatoresti, va lua in considerare inclusiv incetarea activitatilor in Municipiul Braila”.