DANAILA: AUTOBUZELE ELECTRICE POT CONSTITUI O VARIANTA RENTABILA PENTRU BRAICAR, DACA SE INVESTESTE DUPA UN PLAN BINE GANDIT

Presedintele PNL Braila, Alexandru Danaila, sustine ca autobuzele electrice pot fi o varianta foarte rentabila pentru municipiul Braila, daca se gandeste totul de o maniera unitara si pe termen lung. Danaila spune ca daca se va cumpara un numar mai mare de autobuze in baza unui contract care prevede ca masinile sa fie livrate intr-un an si jumatate si sa fie platite  in 10 ani si daca se opteaza pentru varianta inchirierii bateriilor pentru aceste autobuze, investitia poate fi foarte avantajoasa pentru Municipalitate: “<<Braicar>> are astazi o cifra de afaceri de aproximativ 6 milioane euro. Suma aceasta se compune din sume provenite de la CLM – undeva la 70%, sume provenite din tranzactii cu tertii (prestari de servicii, curse ocazionale) – undeva in jur de 15% si in jur de 15% de la populatia care cumpara bilete de calatorie si abonamente nesubventionate. Daca facem calculul, o sa vedem ca practic, majoritatea sumelor de bani vin de la CLM, deci tot din banii nostri.

Noi propunem sa cumparam 50 de autobuze electrice, inclusiv cu depoul reabilitat, modernizat si adus la standard, pentru a putea deservi aceste autobuze electrice, cu puncte de incarcare. Autobuzele trebuie cumparate fara baterii. Bateriile cu care ele functioneaza sunt supuse unei uzuri morale foarte ridicate si atunci aceste baterii ar trebui luate in regim de inchiriere de la o societate care sa le imbunatateasca, sa le schimbe, sa le modernizeze de fiecare data cand parametrii lor scad. Sunt societati care preiau bateriile, le topesc, fac altele noi dupa ultima tehnologie si ti le furnizeaza inapoi pentru a le utiliza.

Deci practic noi propunem ca <<Braicar>> sa cumpere 50 de autobuze electrice, acestea ar trebui sa aiba o autobaza la standarde pregatita pentru asa ceva, oamenii de acolo sa fie pregatiti, ar trebui statiile reabilitate.

Un astfel de autobuz costa in jur de 300.000 euro. Daca am cumpara 50 de autobuze, suma de 15 milioane euro, impartita la 10 ani – cat este garantia extinsa pentru un astfel de autobuz – ar insemna ca <<Braicar>>, CLM, ar trebui sa dea 1,5 milioane de euro in urmatorii 10 ani. Deci sa luam de la furnizor si sa le platim pe toata perioada de garantie, astfel incat ele sa nu iasa din garantie si noi sa ramanem cu ele pe stoc. La fel cum se intampla cu iluminatul public. Ne sunt livrate toate intr-un an si jumatate, iar noi le vom plati in urmatorii 10 ani de zile, cat au ele garantie. Ar insemna ca toata cheltuiala pentru modernizarea intregii flote, astfel incat in urmatorii 20 ani sa nu mai avem probleme, sa nu mai fim nevoiti ca an de an sa mai dam niste bani, toata aceasta cheltuiala ar fi undeva la 1,5 milioane euro. Carburantul ar fi eliminat total si pretul electricitatii este mult redus. Daca bateriile s-ar incarca noaptea, pretul ar fi si mai mic, pentru ca noaptea nu sunt utilizatori si pretul energiei electrice noaptea este mult diferit fata de cel din timpul zilei. Nu vreau sa fac o estimare nerealista, dar cred ca am putea reduce la 15% – 20% costul cu carburantul, care reprezinta principala cheltuiala a <<Braicar>>”.

Mai mult, Danaila sustine ca in contextul reducerii semnificative a cheltuielilor “Braicar” este posibil ca la un moment dat, Municipalitatea sa constate ca transportul public de calatori pe raza municipiului poate fi asigurat cu titlu gratuit, fiindca se incaseaza din bilete sume relativ mici, comparativ cu cele cheltuite pentru tot ce inseamna infrastructura necesara pentru tiprarirea, vinderea si verificarea biletelor de calatorie.