Președintele Chiriac, despre reabilitarea Palatului Administrativ, aflată în mare întârziere: „Nu există niciun risc ca CJ să ajungă să plătească din bugetul propriu lucrările care pot fi făcute din fonduri europene”

Consiliul Județean nu va plăti de la bugetul său lucrările eligibile din proiectul de reabilitare și modernizare a Palatului Administrativ, finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, chiar dacă nu se va reuși finalizarea acestor lucrări până la sfârșitul anului în curs. Se va găsi o altă axă de finanțare și se va accesa o altă finanțare europeană, care să acopere restul cheltuielilor pentru lucrările eligibile din acest proiect. Nu va fi nevoie de o nouă licitație, ci va fi continuat proiectul deja existent, cu constructorul deja stabilit prin licitație.

Sunt informațiile pe care le-am obținut astăzi de la președintele CJ Brăila, Iulian Chiriac, care este decis să dea drumul lucrărilor, odată ce Consiliul Județean va primi proiectul.

Contractul de finanțare a fost semnat în mai 2020 de  Chiriac și de directorul Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud-Est, Luminița Mihailov. Mai exact, este vorba de o finanțare prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Valoarea contractului este de 3,8 milioane euro, din care 80% reprezintă fonduri europene, iar restul sumei este acoperită din bugetul de stat și din contribuția Consiliului Județean Brăila. Pentru această finanțare, lucrările eligibile trebuie realizate până la 31 decembrie 2023; în caz contrar toate lucrările eligibile care se execute după data amintită vor fi achitate din bugetul CJ Brăila.

Având în vedere că până la această dată nu a fost predat nici proiectul, deci încă nu s-au început lucrările, cel mai probabil nu se va reuși finalizarea tuturor lucrărilor eligibile până la sfârșitul acestui an, ceea ce înseamnă că se va pierde o parte din actuala finanțare europeană.

Chiriac ne-a declarat astăzi că a discutat cu directorul ADR Sud-Est, Luminița Mihailov și există soluții, astfel încât nu există niciun risc ca CJ să plătească de la bugetul județean lucrările care puteau fi făcute din fonduri europene, dacă erau făcute la timp.

Dincolo se asigurările date de șeful județului, situația este însă complicată, în primul rând pentru că la această dată asocierea care a câștigat licitația nu a prezentat proiectul final, ca să se dea drumul la lucrările propriu-zise.

În al doilea rând, procedura pentru proiectele cu finanțare europeană este ca beneficiarul să execute lucrările pe banii săi și apoi acestea să fie decontate din fonduri europene, pe măsură ce sunt prezentate facturile. Așadar, dacă vor începe lucrările, practic, CJ le plătește din banii proprii, urmând să recupereze aceste sume din finanțarea europeană valabilă până la 31 decembrie 2023. Dacă până la finele anului nu va exista o certitudine cu privire la următoarea finanțare, există două variante: fie se opresc lucrările în Palatul Administrativ până la momentul în care se va găsi o soluție clară de finanțare, fie se vor continua lucrările pe cheltuiala CJ, fără să existe certitudinea că se vor putea recupera banii. Este greu de crezut că se va lua decizia de a opri lucrările și a ține un tronson al Palatul Administrativ în stadiu de șantier, în timp ce în celălalt tronson funcționează birourile unei instituții a administrației publice.

Chiriac a spus astăzi că speră ca în scurt timp să se predea proiectul final, însă după cum ne-a declarat zilele trecute vicepreședintele CJ, Ionel Epureanu, proiectantul tot promite că va face acest lucru din toamna anului trecut.

Precizăm că potrivit contractului de finanțare, partea care ține de eficiența energetică a clădirii (deci segmentul eligibil) prevede: termoizolarea pereților exteriori, schimbarea tâmplăriei exterioare cu una din aluminiu, refacerea termoizolației și a hidroizolației la nivel de terase, realizarea unor intervenții pe partea de distribuție a agentului termic, dotarea tuturor birourilor cu ventiloconvectoare alimentate cu agent termic de încălzire iarna și agent termic de răcire pe timp de vară, de asemenea, recuperatoare de căldură. În plus, se vor înlocui cele trei lifturi existente ale clădirii, circuitele de distribuție agent termic vor fi schimbate cu țevi de oțel cu izolație de tip elastomer. Se va monta o instalație pentru energie regenerabilă, panouri solare foto-voltaice pe terasa clădirii. De asemenea, fiecare corp de clădire va avea un circuit separat de alimentare cu agent termic, pentru echilibrarea instalației. Pentru producerea agentului termic de răcire se va monta un chiller în interiorul clădirii, lângă centrala termică deja existentă.

Pe lângă aceste lucrări, sunt necesare și altele, care sunt lucrări neeligibile și ca atare se vor realiza prin fonduri proprii: se vor reface finisajele interioare – tencuieli și zugrăveli, pardoseala, înlocuirea ușilor interioare, montarea unor uși rezistente la foc la casele de scară și holuri, înlocuirea completă a instalației electrice, realizarea unei instalații de detectare a incendiilor, de stingere a acestora, instalație voce-date, a unei televiziuni cu circuit închis, sistem de protecție la șoc electric și a unei instalații paratrăsnet. Lucrările neeligibile pot fi realizate și după decembrie 2023, neexistând vreo penalitate dacă acestea continuă și în 2024.