Primăria intenționează să cumpere de la Gheorghe Antistescu vechea Gară fluvială, construită de Anghel Saligny. Municipalitatea își propune să amenajeze acolo un Centru multicultural
Consiliul Local Municipal Brăila a aprobat ieri o hotărâre ce vizează exercitarea dreptului de preempțiune pentru cumpărarea imobilului situat în Municipiul Brăila, str. Anghel Saligny nr. 4 – fosta Gară fluvială.
Gheorghe Antistescu, patronul societății ROMNAV, ce deține acest imobil, a solicitat întâi Ministerului Culturii – Direcția Județeană pentru Cultură să-și exprime eventuala intenție de a cumpăra acest imobil, însă instituția amintită a anunțat că nu este interesată să-și exercite dreptul de preempțiune.
Primăria Brăila, care are și ea drept de preempțiune, este însă interesată de achiziționarea imobilului amintit, care este înscris în lista Monumentelor istorice, cu datare istorică din perioada 1906-1907, făcând parte din ansamblul „Centrul istoric al Brăilei”, din zona fostei Mitropolii a Proilaviei.
„Gara fluvială este una dintre clădirile de patrimoniu ale orașului nostru, cunoscută și sub denumirea de Căpitănia veche, este o clădire impunătoare, construită de cunoscutul inginer Anghel Saligny, fiind extrem de importantă acum mai bine de un secol, când transportul pe apă era unul dintre principalele mijloace de comunicare între localitățile de la Dunăre.
Între anii 1904 și 1906 celebrul inginer Anghel Saligny a construit ceva ce avea să devină simbolul portului Brăila. Având în vedere că orașul nostru era un punct important pe traseul Dunării, era necesară construirea unei gări fluviale care să ajute sutele de oameni ce se îmbarcau zilnic în vapoare. Pe atunci transportul pe apă era atât de important pe cât este transportul în aer, astăzi.
Gara fluvială avea două săli de așteptare, pentru oamenii bogați, care călătoreau la Clasa I și pentru cei mai puțin avuți, care nu-și permiteau decât bilete la Clasa a II-a. La parterul clădirii se aflau casele de bilete, precum și o toaletă publică. Etajul era destinat autorităților; aici se găseau trei birouri, și anume al căpitanului șef de port, al reprezentantului Autorității Navale și Biroul Hidrografic Român.
Atunci când a început să fie folosită, Gara fluvială Brăila era plină de pasageri la orice oră din zi și din noapte. Erau prezente toate categoriile sociale. Importanța gării a început să dispară treptat, odată cu construirea primelor căi ferate și a primelor șosele. Astfel, la mijlocul secolului al XX-lea numărul pasagerilor scăzuse drastic, iar în anul 1995 a fost anulată ultima cursă, care ducea la Galați, pentru că nu a existat niciun călător.
Scopul exercitării dreptului de preempțiune și realizării acestei investiții pentru imobilul respectiv este reabilitarea și punerea în valoare a monumentului istoric în totalitate și introducerea acestuia în circuitul administrativ, cultural și turistic al orașului, prin crearea unui Centru Multicultural care ar cuprinde spații administrative și expoziționale permanente legate de istoria portului Brăilei și expoziții temporare, spații pentru evenimente și spectacole de mici dimensiuni, proiecții, ateliere educative pentru copii și adolescenți pe teme istorice și culturale”, se arată în documentația prezentată consilierilor.
Comment
Radu Vasilica
05/03/2022
Am stat on gara fluvila la Braila pentru a merge la Tulcea.Ma intreb de ce nu se incearca sa se verifice cum a ajuns proprietar acesta persoana.Are miros de ilegalitate.Asta inseamna bani perduti de administratia publica .Punem in posesie degeaba si pe urma cumparam.Vai de cei care conduc..