PUNCT FINAL LA PROIECTUL MODERNIZARII BULEVARDULUI DOROBANTILOR, CARE TREBUIA TERMINAT IN 2013

Punct final la proiectul de modernizare a Bulevardului Dorobantilor din municipiul Braila, cel mai mare proiect derulat cu fonduri europene in judetul nostru. Mai exact, este vorba despre o investitie de 100 milioane lei, fara TVA, finantata in proportie de 80% din fonduri europene nerambursabile. Contractul de finantare intre Ministerul Dezvoltarii si ai Primariei Braila a fost semnat in vara lui 2009, valoarea totala a proiectului fiind de 29,6 milioane euro (la cursul din acel moment), din care 24,8 milioane euro reprezenta valoarea eligibila a proiectului. Din totalul eligibil, 19,9 milioane euro au venit de la Comunitatea Europeana, prin Fondul European de Dezvoltare Regionala.

Licitatia a fost lansata in 2009 si abia in decembrie 2010 au fost rezolvate in instanta contestatiile, contractul fiind atribuit catre asocierea de firme “Tancrad”, “Euro Construct”, “Max Boegl” si “Swietelsky Baugesellschaft”, pretul oferit fiind de 99,9 milioane lei, fara TVA. Contractul viza reabilitarea si modernizarea infrastructurii rutiere, inclusiv calea de rulare a tramvaielor, trotuarele si spatiile verzi, dar si partea subterana a bulevardului – mai concret, consolidarea vechiului canal colector de ape menajere.

Lucrarile au inceput in primavara lui 2011 si ar fi trebuit finalizate pana in decembrie 2013. In 2013, lucrarile de la suprafata erau gata, insa mai erau de executat lucrarile ce tineau de consolidarea vechiului canal colector, aflat la circa 10 metri adancime. Uniunea Europeana nu a penalizat Braila pentru aceasta intarziere si a fost de acord cu prelungirea  termenului contractual  pana in 2016. Lucrarile au mers in continuare mai greu decat se credea, iar in 2016, Primaria a decis sa aplice executantului penalitati de intarziere a lucrarilor. In acelasi an, firma Max Boegl a deschis proces impotriva Primariei, solicitand obligarea Municipalitatii la receptia lucrarilor efectuate pana la vremea respectiva in cadrul contractului de reabilitare a bulevardului Dorobantilor, respectiv rezilierea contractului pentru lucrarile ramase de realizat si plata de daune morale si materiale in cuantum de 4,2 milioane lei. Pe fondul acestor neintelegeri, termenul de finalizare a proiectului a fost prelungit din nou, de data aceasta, pana pe 31 decembrie 2018, iar daca nu  se respecta nici acest termen, exista riscul ca Municipalitatea sa fie obligata sa returneze toti banii primiti din finantarea europeana.

De aceea, primarul Marian Dragomir a fost foarte multumit sa anunte astazi oficial finalizarea contractului de finantare si de asemenea, reluarea circulatiei tramvaielor pe Bulevardul Dorobanti.

Directorul Agentiei de Dezvoltare Regionala Sud-Est, Luminita Mihailov, a dat mai multe detalii legate de proiectul amintit si chiar a laudat Primaria Braila: ”Trebuie sa apreciem ca Municipalitatea a atras o suma foarte mare – e vorba de vreo 20 de milioane de euro. Este unul dintre cele mai mari proiecte din Regiunea de Sud-Est care a fost dus la capat de un beneficiar public de ordinul primariei unui municipiu. Este un merit pe care il are Primaria municipiului, ca a reusit sa duca la bun sfarsit acest proiect si ca s-a incadrat in termenul pe care l-am negociat cu UE, adica 31 decembrie 2018.

Acest gen de proiecte foarte complexe se confrunta intotdeauna cu probleme de neprevazut, pentru ca din pacate, noi nu stim in tara noastra ce avem in pamant. Deci proiectantii au intotdeauna o marja de neprevazut, pentru a acoperi aceste elemente care nu pot fi anticipate la nivelul documentatiei tehnico-economice initiale. Asta este o mare problema in Romania, faptul ca nu cunoastem cu exactitate care sunt traseele atator retele care se afla in pamant”.

Primarul Dragomir a precizat ca in aceasta luna s-a dat si sentinta definitiva in procesul cu firma Max Boegl si ca instanta a dat castig de cauza firmei amintite.