Teodorescu: Concursul de injuraturi poate da turistilor un exemplu de ce inseamna injuraturi pline de imaginatie

456167_289135261172074_577490826_o

Reprezentantul Asociatiei „Braila – Capitala Europeana a Culturii 2021”, Constantin Teodorescu, este amuzat de valva creata in jurul unora dintre actiunile sau activitatile mai deosebite,  aflate pe lista  de propuneri cu care s-ar putea atrage turisti in orasul nostru. Teodorescu spune ca cele mai mari sanse de a castiga acest titlu pentru Braila in 2021 vin din capacitatea de a avansa o oferta inedita, care sa atraga atentia atat a celor care decid care va fi Capitala culturala europeana in 2021, cat si a turistilor din toata lumea. Constantin Teodorescu ne-a declarat ca actul cultural inseamna mai mult decat arta plastica, muzica si teatru realizate in stilul clasic si ca trebuie speculate in mod creative legendele si miturile locului, daca vrem sa iesim in evidenta. Ca atare, lui Teodorescu nu i se pare nimic nelocul sau  ca pe lista cu propuneri ce pot fi luate in calcul sa fie: concert de manele la teatrul Maria Filotti, dans sportiv la bara, spalatorii auto erotice, demonstratia de practica agricola comunista, concurs de injuraturi, concurs de bancuri, poezii de dragoste la misto, concurs de fotomodele intitulat  ”De la Tanti Elvira, la Mihaela Radulescu”, concursuri de spart seminte si baut bere, un Festival al gratarelor dintre blocuri, campionat international de table in parc pentru seniori.

“In primul si in primul rand, trebuie aflat adevarul despre acele propuneri. S-a scris ca este un document oficial al autoritatilor brailene. In realitate, era un draft cu toate propunerile  care au fost culese de-a lungul sesiunilor de brainstorming, incepand de la licee, cu cunoscuti, pensionari, oameni de arta, oameni de business, pe care le-am strans fara sa rejectam din start niciuna, pentru ca asta este regula la brainstorming: ii atati imaginatia, nu-l contrazici, nu razi de el, astfel incat cel care vine dupa el sa poata sa construiasca pe baza ceea ce a auzit inainte si astfel, sa apara ideile bune. Toate au mentionate acolo, iar noi le-am dat celor din Constanta ca sa poata sa-si dea seama ca limitele pentru ceea ce inseamna actul artistic pot sa fie destul de sus ridicate, nu inseamna doar teatru, muzica, opera, pictura si sculptura.

Acum referitor la propunerile asa-zis indecente, care au alertat opinia publica: s-a scris, de exemplu, <<spalatorie auto erotica>>, pentru ca in ghidul de candidaturi se scrie foarte clar ca trebuie sa vii cu lucruri inedite, dar in acelasi timp, sa fie ceva reprezentativ pentru oras, adica, cu alte cuvinte, nu trebuie sa dam la o parte miturile si legendele pe care le avem in Braila. De exemplu, la Liverpool, una dintre temele cu care a castigat titlul de capitala culturala europeana a fost legata de <<Rolul orasului Liverpool in comertul cu sclavi>>. Ori in discutiile pe care le-am avut si cu comisarii de la Comunitatea  Europeana pe partea de cultura ni s-a spus ca nu trebuie sa fugim de legendele, miturile, de neajunsurile orasului, trebuie sa fim extrem de realisti si proiectul sa fie al comunitatii. Pai in comunitatea braileana exista si oameni carora le plac manelele! In comunitatea braileana exista si oameni care sparg seminte. Nu ne place, dar asta nu inseamna ca ei nu exista in Braila, nu ne putem face ca ei nu exista. Si atunci toate propunerile posibile au fost stranse si urmeaza ca ele sa fie analizate de catre oameni care vor gandi care dintre ele ar putea deveni interesante pentru un public european si care nu. Insa de la un document in lucru pana la <<acesta este programul cultural al Brailei pentru 2021>> este o distanta de la cer la pamant…”, ne-a declarat Teodorescu.

Acesta a explicat ca propunerea cu spalatoriile auto erotice a venit de la ideea de a aduce inapoi femeile din Braila care sunt duse “la produs” in strainatate si care sunt o realitate locala, indiferent pe cine deranjeaza: “Daca este sa consideram asa, din punct de vedere economic, acestea sunt mijloc de productie si nu vad de ce Braila n-ar cauta sa-si aduca inapoi mijloacele de productie. Evident, asta este o gluma, dar noi am pornit de la ideea ca nu ne putem dezice de miturile celebre de care stiu brailenii, legate de Tanti Elvira, de Terente, de cutitarii din Braila, de pestele din Braila si asa mai departe. Avem spalatorii in tot orasul? Braila este cunoscuta pentru Tanti Elvira? Bineinteles! Si atunci s-a facut imediat legatura la spalatorii erotice. Nu spune nimeni ca sta va fi in finala, dar repet, toate si-au gasit locul acolo, inclusiv partea cu manele si cu cocalari, pentru ca ele sunt niste realitati ale orasului Braila de azi. Cine le neaga sau cine  se face ca nu le vede, greseste. Iar noi nu am spus ca asta va deveni emblema orasului, sub nicio forma; Braila are deja o emblema, este ceasul”.

Teodorescu a dat si explicatii legate de propunerea cu concursul de injuraturi, care, in opinia sa, ar putea fi ceva spumos: “Asta cu injuraturile este o chestie specifica romaneasca si arata o imaginatie debordanta. Am avut colegi care au plecat in Germania si la o intalnire cu ei imi spuneau ca nemtii au partea asta a imaginatiei extrem de redusa, injuraturile lor fiind, de exemplu, extrem de plate, de cenusii, de lipsite de poezie, de romantism, de imaginatie. Si am spus la un moment dat ca poate reusim sa le dam un exemplu de ceea ce inseamna niste injuraturi pline de imaginatie.

Noi am incercat sa exploram realitatile Brailei dincolo de centrul orasului, nu ne-am oprit la bulevardul Cuza, nu ne-am oprit la cei care dimineata pleaca in masina, la costum si la cravata, la serviciu. Avem si alti oameni in Braila, toti sunt contribuabili, indiferent  ca banii lor vin din informatica, din cercetare in domeniul hartiei, din pensii sau trimisi de fetele din Spania. Putem face parada masinilor cel mai frumos ornate cu cruce la prabriz, padara burtilor revarsate peste pantalonii scurti, in slapi, cu ochelarii de soare pusi la spate. Lucrurile astea exista in Braila, le vedem cu totii; unora nu le plac. Lor le plac si noi nu putem sa spunem ca acestia nu exista in Braila si noi trebuie sa vorbim inclusiv despre aceste lucruri si sa le scoatem in evidenta – poate nu in intentia de a le promova, poate invers, de a arata ca unele dintre ele nu sunt in regula”.

Pe de alta parte, Constantin Teodorescu a explicat cum a ajuns echipa oficiala a Brailei, care s-a deplasat la Constanta, pentru semnarea unui parteneriat cu autoritatile de acolo, sa dea publicitatii acele propuneri inedite:  “Acesta a fost un document de lucru, pur si simplu aceste propuneri au fost stranse din toate intalnirile pe care le avem. Acel document il aveam absolut din intamplare la mine, pentru a putea sa mai discutam in masina pe marginea lui, iar in momentul in care s-a intrebat <<Domnule, cam cat de diferite ar trebui sa fie activitatile?>> , am zis ca le stimulam imaginatia celor din Constanta si am scos hartia, fara niciun fel de jena si fara niciun fel de gand ca cineva ar putea interpreta altfel, sau ar putea scoate lucrurile din context. Chiar as vrea sa va uitati pe toate cele  circa 200 de propuneri care sunt acolo, care vizeaza inclusiv teatru antic la Histria, de exemplu, dar pe alea nu le-a vazut nimeni… A vazut spalatoriile auto erotice. Si atunci eu imi pun intrebarea: daca cei care s-au uitat si le-au vazut doar pe acelea n-au avut ochi pentru restul, cat de culti sunt cei care le-au vazut doar pe unele, iar  restul le-au trecut cu vederea, ca fiind neinteresante?

Pentru ca totusi, persoanele care s-au facut ca nu le vad pe celelalte inseamna ca n-au fost interesate de teatru antic la Histria, de concertul de jazz de la Tulcea, n-au fost interesate de concertul de rock din Muntii Macinului, n-au fost intersate de opera <<Aida>> pusa in scena pe un bac, in lacul de la Turcoaia. Toate astea sunt scrise acolo, dar iata ca n-au interesat pe nimeni. Deci inainte de a ma intreba cat de marlan pot fi eu ca m-am gandit la spalatorii auto erotice, ma intreb cat de orbi pot fi altii, care n-au vazut lucrurile astea”.