V. BOTEA: PANDEMIA DE CORONAVIRUS NE DETERMINĂ SĂ FACEM SCHIMBĂRI ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC, SĂ NE ADAPTĂM, ASTFEL ÎNCÂT PROCESUL EDUCATIV SĂ SE POATĂ DESFĂȘURA ÎN ORICE CONDIȚII

Pandemia de coronavirus ne determină să facem schimbări în învățământul românesc, să ne adaptăm, să găsim soluții, astfel încât procesul educativ să se poată desfășura în orice condiții, chiar și atunci când din motive obiective, profesorii și elevii nu se pot afla față în față, în sala de clasă – este ceea ce spune inspectorul școlar general al Brăilei, Viorel Botea.

Acesta declară că oricum, mulți dintre profesori au de ani de zile și o comunicare online cu elevii lor pe whatsapp, fac schimb de informații, se pun întrebări și se dau răspunsuri, se transmit exerciții și probleme suplimentare, etc.

În acest context, spune șeful Inspectoratului Scolar Județean (ISJ) Brăila, pandemia de coronavirus nu face decât să determine Ministrul Educației să creeze un cadru legal pentru un gen de activități care făceau deja parte din comunicarea obișnuită între dascăli și elevi, adică să elaboreze act normativ care să reglementeze învățământul online: „Vreau să vă vorbesc în primul rând de experiența personala: am observat din ședintele online ale Consiliului Județean, din cele ținute la nivel politic, din comunicarea online cu elevii, că acest mod de comunicare și această modalitate de lucru, în unele condiții, este extrem de eficientă. Și asta pentru că în momentul în care ai stabilit niște proceduri clare de desfășurare a activității respective, lucrurile merg foarte bine și totul este și extrem de rapid.

Pentru asta, însă, trebuie să ai tehnologia, tehnica adecvată, iar la nivelul Ministerului Educației s-a hotărât crearea unor programe prin care toți elevii din zonele defavorizate să primească un laptop sau o tabletă pe care să aibă tot softul necesar și stații wireless cu abonament pe 6 luni gratuit. În același timp, vom stabili proceduri clare de desfășurare a tuturor orelor de curs la fiecare obiect.

Eu pot să vă spun că în județul nostru sunt mulți profesori care oricum au desfășurat și până acum cu elevii lor activități în spațiul online și an de an au îmbunătățit această modalitate de colaborare cu copiii; acești profesorii au lucrat foarte bine cu elevii lor în perioada în care cursurile au fost suspendate. Eu, spre exemplu, am grup cu toți elevii mei și astfel, în cadrul diverselor activități desfășurate, am putut să comunicăm rapid, să transmitem diverse informații.

Se lucrează la transformarea învățământului din forma sa clasică, în care profesorul și elevii stau față în față într-o sală de clasă, într-o formă care să includă zona online. Putem să transformăm predarea de la clasă într-o predare online – la asta lucrăm la nivel național și vom lucra, probabil, vreun an de zile, până vom reuși să facem toate softurile necesare.

Indiferent că în cursul anilor următori vom mai trece prin astfel de situații de pandemie sau prin alte situații de criză care presupun suspendarea temporară a cursurilor, actuala pandemie nu face decât să ne stimuleze să găsim soluții pentru o adaptare a învățământului românesc la noile condiții”.